Підсумковий урок – вікторина “Євразія”.


Перед тим, як розпочати підсумковий урок-гру, необхідно розбити учнів класу на дві команди. Для кожної команди учитель зарання готує жеребки, за допомогою яких визначається капітан команди. Це робиться для того, щоб учень будь-якого рівня навчання відчував свою відповідальність перед командою і власну значимість.

Далі вчитель ділить дошку пополам, а кожен обраний капітан пише в стовпчик членів своєї команди. Під час гри вчитель, або капітан будуть відмічати знаком (+) правильні відповіді навпроти тих учнів, які відповіли на питання. В більшості випадків кожне питання вчитель задає кожному учневі конкретно. Якщо відповіді учень не знає, відповідає член цієї ж команди, який підняв руку. Якщо відповідь невірна, відповідає інший.

Основні етапи:

Розминка:

Бліц-опитування. В цьому конкурсі правильні відповіді на дошці фіксують капітани.
За 1 хв. Дати відповідь на якомога більшу кількість запитань:

Команда 1:

1. Найбільший півострів Євразії (Аравійський)
2. Найвища точка Євразії (г. Еверест)
3. Які гори розділяють Європу та Азію? (Уральські)
4. Як називаються вітри, що формують мусонний клімат на сході материка (мусони)
5. Найглибше озеро світу і материка (Байкал)
6. Найдовша річка континенту (Янцзи)
7. Найменша за площею країна Євразії (Ватикан)
8. В якій країні найбільша кількість населення? (Китай)
9. Які пернаті мешканці євразійської тайги виводять своїх малят взимку під час тріскучих морозів? (шишкарі)
10. Як називаються найважчі літаючі птахи планети, що мешкають в степах Євразії? (дрофи)

Команда 2:

1. Яке кольорове море омиває східні береги Китаю? (Жовте)
2. Яких кліматичних поясів немає на території Євразії? (антарктичного та субантарктичного)
3. Найвища вершина Європи. (г. Монблан)
4. Де в Євразії випадає найбільша кількість дощів? (поселення Черапунджі)
5. В якому кліматичному поясі знаходиться більша частина материка? (помірному)
6. Які вітри приносять вологу з Атлантичного океану на територію континенту? (західні)
7. Яка з річок басейну внутрішнього стоку Євразії є найбільшою? (Волга).
8. В яких горах материка є найбільша кількість висотних поясів? (Гімалаї).
9. Яку європейську країну називають країною вулканів, а її назва в перекладі з англійської звучить як «крижана країна»? (Ісландія)
10. Назвіть найбільшу в світі низовину, розташовану в Євразії, що знаходиться нижче рівня моря. (Прикаспійська).
Конкурс капітанів

Горе – мандрівники та їх звіти (конкурс капітанів)

Капітанам вручають конверти з листами, на зворотній адресі яких значиться та чи інша природна зона Євразії. Вчитель пропонує відкрити листи і по черзі зачитати вголос їх зміст та разом з командою знайти географічні помилки.

1. Звіт про подорож до екваторіальних лісів Євразії:

Екваторіальні ліси, які тут називають сельвою, займають всю південну частину цього материка. Як і в екваторіальних лісах Південної Америки та Африки тут росте багато орхідей та ліан, фінікові пальми, різні види бамбука, баобаби та евкаліпти. Серед високих дерев можна помітити горил та орангутангів.

( Сельвою називають екваторіальні ліси в Південній Америці. Екваторіальні ліси займають лише територію острова Шрі-Ланка та острови Малайського архіпелагу. Фінікові пальми ростуть в оазисах пустель, баобаби – в саванах Африки, а евкаліпти – характерні представники флори Австралії. Горили – мешканці екваторіальних лісів Африки.)

2. Звіт про подорож до зони тайги.

Тайга займає всю північну частину материка. Тут панує багаторічна мерзлота, тому є багато боліт. В тайзі ростуть хвойні дерева, серед яких переважає секвоя. В азіатській тайзі росте хвойне дерево, яке скидає хвою на зиму. Це модрина. Тваринний світ дуже схожий з фауною Північної Америки. Тут також водяться койоти, вівцебики, олені, білки, лисиці.

(Тайга займає північну частину помірного поясу Євразії. Секвоя – дерево, характерне для лісів Північної Америки, а вівцебики мешкають в арктичній пустелі, койоти в лісостепу та степу цього материка.)

Географічні анаграми (яцяли – ялиця) Вчитель вручає капітанам написані на окремих листках паперу анаграми, які команда має спільно розшифрувати за 30 секунд. В результаті цього конкурсу при правильній відповіді можна всім учням поставити (+).

Команда 1: Дерево пустель помірного поясу: акулсас (саксаул)

Команда 2: Тварина тропічних пустель: райджен (джейран)

Пазли з географічною картою

Кожен учень команди отримує фрагмент географічного об’єкта. В даному випадку можна вирізати збільшені контури Каспійського та Середземного морів. Бажано до кожного фрагмента прикріпити шматочок двостороннього скотчу. Учасники команди підписують своє імя на отриманому фрагменті, по черзі виходять до дошки і прикріплюють свій шматочок, збираючи об’єкт і визначаючи його назву після закінчення. Бажано викликати по одному учаснику з кожної команди одночасно. Якщо додаткова дошка відсутня, можна клеїти фрагменти карти об’єкта на великі листи ватману. За підписаними іменами визначають, наскільки вірно були зібрані пазли тим чи іншим учнем. Відповідні бали відображають на дошці.

Розгадай шараду:

Кожна команда отримує надруковані на окремих листках паперу шаради:

Команда 1: Розшифруйте назву країни Євразії.

Займенник, який хвалько вживає,
Коли про себе розповідає,
Стоїть по обидва боки тварини.
Кататись на ній любить кожна дитина.
( Я-Поні-Я)

Команда 2: Розшифруйте назву крайньої точки материка.

На допомогу так кличе мишка,
Коли на неї полює кішка.
А так кожен з нас буде кричати,
Якщо доведеться на вістря стати.
(Пі-Ай)

Конкурс ерудитів. Тарантінки

Одному учаснику ( вирішує команда) з кожної команди по черзі на лоба приклеюють прізвища відомих дослідників природи Євразії. Кожен з них повинен відгадати, хто він, даючи запитання кожному з аудиторії. Учні повинні відповідати лише словами «Так», чи «Ні». Для прикладу можна запропонувати: Вітус Берінг, П. П. Семенов – Тянь – Шаньський. В цьому конкурсі оцінюються лише ті, що відгадували і давали правильні відповіді.

Фотогалерея

В цьому конкурсі можна використати слайди, або ілюстрації із зображенням тварин і рослин, які є характерними представниками окремих природних зон материка. Необхідно їх назвати і вказати, де саме мешкає тварина чи росте рослина.

Конкурс Три спроби.

Відповідно, якщо учень відгадує назву об’єкта з першого разу, отримує 3 бали, з другого разу – 2 бали і з третього разу – 1 бал.

Команда 1:

1. На цьому півострові Європи є гори, які мають подібну назву і за багато мільйонів років зруйнувались під впливом зовнішніх сил.
2. На цьому півострові буває полярний день і полярна ніч.
3. З однієї з країн цього півострова щороку вирушає в новорічну подорож знаменитий Санта Клаус.
(півострів Скандинавський).

Команда 2:

1. Це одна з найбільших річок басейну Тихого океану, яка в зимовий період характеризується найбільш тривалим льодоставом.
2. Ця річка протікає через територію, на якій мешкає найбільший представник сімейства котячих. В його видовій назві згадується назва цієї річки.
3. Назва цієї річки відповідає назві давньоримського бога кохання.
(Річка Амур)

На кожному етапі гри за кожну правильну відповідь учень отримує 1 бал, за виключенням останнього конкурсу. Крім того, активні учні отримують додатково по 2 бали. Необхідно на кожному етапі дати змогу відповідати кожному учневі. В результаті кожен з них отримає відповідну оцінку.

В кінці уроку підраховуються бали, які відмічались на дошці і учні оцінюються відповідно набраним балам. Щоб зберегти елемент гри, можна підрахувати загальну кількість балів, набрану командою і визначити команду – переможця.

Залиште коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *